• Inhoud
  • Doelgroep

Inhoud

Je hoort het zo vaak voorbijkomen: Microsoft Teams. Maar dat paarse programma is voor jou nog één groot mysterie.  

In een Word-document werken lukt je inmiddels prima, maar als je hoort over plugins, Edge, taggen, mentions en insights, begint het je te duizelen.  

Of je weet al aardig je weg te vinden in de digitale wereld, maar wil graag extra kennis opdoen om je werk nog efficiënter uit te voeren en van meerwaarde te zijn op de werkvloer.  

Deze cursus, onderverdeeld in drie verschillende richtingen, is voor iedereen die zijn ICT-vaardigheden wil opkrikken, op welk niveau ook. Door de digitale hulpmiddelen op een juiste manier in te zetten tijdens je werk – op kantoor of in de klas – houd je zelf tijd over voor andere taken. De training kan volledig op maat worden ingericht: vertel de trainer waarover jij wilt leren en we stellen het programma samen.

Doelgroep

De i-coach kan verschillende trainingen verzorgen.  

  • Lesgeven en werken met Teams
    Training Team – Basisvaardigheden
    Training Team – Gevorderden
    Training Team – Expert
  • Digiwijs
    Training – Ongekende mogelijkheden
  • Liever lui dan moe?
    Training – Slim werken met Microsoft 365

 

 1. Lesgeven en werken met Teams 

Gebruik je Microsoft Teams al? In deze training leer je hoe je Teams inzet voor je werk of tijdens de lesJe kunt een vooraf vastgestelde training volgen, maar de training kan ook op maat gemaakt worden. Hieronder staan de mogelijke onderwerpen.  

Module Basisvaardigheden 

  • Aanmaken van een Team 
  • Verbinden met een bestaand Team 
  • Chatten en posten 
  • Vermeldingen (mentions) 
  • Activiteiten (feeds) 
  • Inplannen van een les of vergadering (zowel via Teams als via Outlook) 
  • Uitnodigen van deelnemers voor een les of vergadering 
  • Gebruik van de agenda in Teams en Outlook 
  • Zoeken en Berichten en dergelijke terugzoeken 
  • Tijdens de vergadering of les 
  • Chatten (voor/tijdens/na de les) 
  • Spotlight 
  • Hand opsteken 
  • Schermen delen 
  • Emoticons 
  • Aanwezigheidslijst 
  • Together-modus of grote gallery 
  • Achtergrondeffecten 
  • Optioneel: Vergaderopties 
    • Dempen opheffen 
    • Presentatoren 
    • Wachten in de lobby 
    • Chatten opheffen 
  • Break-out rooms (alleen demo, komt later terug bij Gevorderden) 

Module Gevorderden 

  • Teams gebruiken met mobiele telefoon 
  • Vragen stellen via polls (Forms) en vooraf de vragen klaarzetten 
  • Bestanden en materiaal delen 
  • Kanalen aanmaken en beheren 
  • Team beheren 
  • Gesprekken en (privé)kanalen 
    • Kanaal volgen 
    • Kanaal taggen 
  • Vermeldingen (mentions) en tags 
  • Werken met zogenaamde ‘Vergaderopties’ zoals: 
    • Dempen opheffen 
    • Presentatoren
    • Wachten in de lobby 
    • Chatten opheffen 
    • Reacties toestaan 
  • Berichten en aankondigingen 
  • Werken met break-out rooms (aparte vergader/brainstormruimtes) 
  • ICT-tools in de les (afhankelijk van de wensen) 

Module Expert 

  • Forms voor enquêtes en polls 
  • Berichten in meerdere kanalen plaatsen 
  • Gebruik van whiteboard 
  • Gebruik van OneNote in en bij lessen 
  • Bestanden in Teams,SharePoint en OneDrive (waar doe je wat?) 
  • Online werken met meerdere mailaccounts (o.a. privé en zakelijk) zonder conflicten 
  • Handig gebruik van de standaard Windows internetbrowser (Edge) 
  • Gebruik van digitale schoolborden i.c.m. OneNote of Presenter 
  • Insights (goedkeuringen) 
  • Nieuwe ontwikkelingen in en rondom Teams 
  • User voice 

Voorafgaand aan de module plannen we een overleg om jouw vraag vast te stellen. Voor de module zelf zijn er meerdere mogelijkheden, bijvoorbeeld: 

  • 1x per week meerdere korte online sessies; 
  • Een korte online sessie over een bepaald onderwerp, gevolgd door een week later een training (op locatie) over het betreffende onderwerp; 
  • Een hands-on training op locatie of online (via Teams). 

Ook hier geldt: maatwerk in overleg. 

2. Digiwijs  

Er zijn oneindig veel mogelijkheden met ICT. Je kunt ICT inzetten tijdens vergaderingen en tijdens lessen, maar ook bij bureauwerk. Wil je jouw vaardigheden een boost geven? Of schrikt ICT je juist af? Wees niet bang: met deze training nemen we alles stapje voor stapje door. 

Je kunt een vooraf vastgestelde training volgen, maar de training kan ook op maat gemaakt worden. Hieronder staan de mogelijke onderwerpen.  

  • Gebruik van de verschillende apps van Microsoft 365 
  • Maken van sjablonen met Word of PowerPoint 
  • Werken met stijlen en documenteigenschappen in Word 
  • Inrichten en/of het gebruik van een elektronische leeromgeving / itslearning 
  • Werken met HIP 
  • Slim zoeken op jouw laptopnetwerk of internet 
  • Handig gebruik van de standaard Windows internetbrowser (Edge) 
    • Synchroniseren 
    • Inloggen 
    • Plugins 
    • Collecties 
    • Werkbalken 
    • Favorieten 
  • Gebruik van digitale schoolborden i.c.m. OneNote of Presenter of Whiteboard 
  • Kennismaking met MS-Visio of MS-Project 
  • ICT-tools in de les 
  • LessonUp 

Deze lijst is verder uit te breiden. Bespreek de mogelijkheden met de trainer. 

Voorafgaand aan de module plannen we een overleg om jouw vraag vast te stellen. Voor de module zelf zijn er meerdere mogelijkheden, bijvoorbeeld: 

  • 1x per week meerdere korte online sessies; 
  • Een korte online sessie over een bepaald onderwerp, gevolgd door een week later een training (op locatie) over het betreffende onderwerp; 
  • Een hands-on training op locatie of online (via Teams). 

Ook hier geldt: maatwerk in overleg. 

3. Liever lui dan moe? 

Er zijn oneindig veel mogelijkheden met ICT. Je kunt ICT inzetten tijdens vergaderingen en tijdens lessen, maar ook bij bureauwerk. Als je de computer effectief en efficiënt het werk laat doen, heb jij meer tijd over voor andere taken. In deze cursus leer je hoe je handig gebruikmaakt van de mogelijkheden.  

Je kunt een vooraf vastgestelde training volgen, maar de training kan ook op maat gemaakt worden. Hieronder staan de mogelijke onderwerpen.  

  • Gebruik van OneNote 
  • Werken met digitale teamtakenlijst in de Planner 
  • Handig werken met OneDrive, eventueel in combinatie met SharePoint (HIP) 
  • Slim gebruik van Outlook en de takenlijst (To Do) 
  • Gebruik van wachtwoorden en een wachtwoordkluis 
  • Maken van enquêtes en invulformulieren (of zelfs toetsen) met Forms 
  • Online werken met meerdere mailaccounts (o.a. privé en zakelijk) zonder conflicten 
  • Handig gebruik van de standaard Windows internetbrowser (Edge) 
  • Beheren van een digitale agenda en de koppeling tussen laptop en telefoon 

Voorafgaand aan de module plannen we een overleg om jouw vraag vast te stellen. Voor de module zelf zijn er meerdere mogelijkheden, bijvoorbeeld: 

  • 1x per week meerdere korte online sessies; 
  • Een korte online sessie over een bepaald onderwerp, gevolgd door een week later een training (op locatie) over het betreffende onderwerp; 
  • Een hands-on training op locatie of online (via Teams). 

Ook hier geldt: maatwerk in overleg.