• Inhoud
  • Doelgroep

Inhoud

Je organiseerprofessionele workshops of trainingen, geeft een taalcursus of begint binnenkort als docent. Hierbij barst je van de creatieve ideeën, maar vind je het toch lastig om de boodschap goed over te brengen. Helemaal comfortabel voelt dat ‘lesgeven’ niet… Hoe gemotiveerd je zelf ook bent voor je vak, het is de kunst om leerlingen hierin mee te nemen.  

In de introductiecursus Didactische vaardigheden gaan we aan de slag met verschillende werkvormen zoals ijsbrekers, spelvormen en werkopdrachten en ontdekken we hoe je jouw training het beste kunt vormgeven. De training is voor iedereen die regelmatig cursussen, trainingen of workshops geeft en wil leren hoe je creatieve ideeën omzet in activerend leren.  

Doelgroep

Tijdens de cursus Didactische vaardigheden gaan we het liefst zo veel mogelijk in op persoonlijke situaties. We horen dan ook graag wat jouw (aanstaande) training of cursus inhoudt. We zoeken dan naar een opzet om deze vorm te geven, met activerend leren als insteek. Vanuit onder andere de leertheorie van KOLB zetten we verschillende didactische werkvormen in.  

Leervragen die aan de orde kunnen komen:  

  • Hoe kan ik ijsbrekers gebruiken tijdens de les? 
  • Hoe kan ik spelvormen gebruiken tijdens de les? 
  • Wanneer en hoe kan ik discussievormen gebruiken tijdens de les? 
  • Hoe kan ik werkopdrachten gebruiken tijdens de les? 
  • Hoe kan ik docent-gecentreerde werkvormen gebruiken tijdens de les? 
  • En hoe kan ik werkvormen effectief gebruiken?  

Praktische informatie 

In overleg kan het programma op basis van maatwerk worden samengesteld. De cursus beslaat ten minste twee dagdelen van vier uur.  

Van iedere bijeenkomst wordt het cursusmateriaal online geplaatst.